Notater: Skal jeg gå inn i nytt marked? - Del 2
Konkurrenter, marked, bekymringer.
Codecademy - prøvde betalte annonser, og ga opp. Det eneste ordet de fremdeles annonserer på, er sitt eget navn. Venture funding på $47.5M i følge Crunchbase, og i følge et intervju med CEO Zach Sims i Techcrunch har de endelig klart å bli lønnsomme som firma:
"None of it has been a walk in the park, admits Sims, who dropped out of Columbia University in 2011 to start the company. “There’s been a ton of ups and downs,” he says, explaining that the company struggled for years with how to produce meaningful revenue before introducing two premium products in the last couple of years, both of which are affordable by design." Tech Crunch.
Kilde: iSpionage
De prøvde noen standard display ads i juni - august 2018, tydeligvis uten hell, de kjører ikke lenger.
Treehouse derimot, har annonser som har kjørt i 164 dager. Mens Codecademys (ikke-fungerende) annonser har vage slagord som "Get where you’re going. Faster" og fokuserer på (tidvis) kul (les: smal) teknologi, fokuserer Treehouse på fordeler:
-
All the skills - none of the debts. CTA: Learn to code today
-
Learn to code. Wake up happy. Land your dream job! CTA: Free trial
Noen har skjønt noe.
Vi kan også se at Treehouse sine annonser har kjørt lenge, og har høy KEI. Dette betyr antakelig at Treehouse tjener penger på disse annonsene:
Her er det også mye "treehouse", men legg merke til "learning code online".
Annonsene går til en ren landingsside som tilbyr "Free trial":
Deretter er man tvunget til å legge inn betalingsdetaljer:
Noen annonser:
Det er også én stor player i dette markedet, med stor keyword overlap med Treehouse, Devry University:
Dette er UC Berkeleys landingsside:
Pluralsight annonserer også
Og tilbyr subscriptions:
Og driver remarketing: